Mina resmål

Jag har fått lite tips på resmål för en weekend, som jag ska bjuda min mamma på i 50 års present. Satt och funderade över vad jag verkligen se ute i världen (eller i detta fallet, Europa) och jag kom fram till att det är så många olika saker jag vill se, så tänkte skriva upp vad det är jag vill se i mina "favoritländer" och det lär nog bli något av dessa länder jag väljer. Mamma är intresserad av ungefär samma saker som mig, men inte kan hon klaga om jag vill se något hon inte vill se, för det är jag som betalar :)

Frankrike/Paris:
Självklart blir det ju till att se Effeiltornet, annat vore bara dumt! Förutom det så är det Notre Dame, Moulin Rouge, Arc de Triomphe, Musée du Louvre och Disneyland som lockar mig dit.



England/London:
Jag har alltid velat gå till Madame Tussauds och kolla på alla vaxfigurer, det verkar hur coolt som helst! Annars är det ju det vanliga som Big Ben, London Eye, Buckingham Palace, Tower Bridge och Londons egna Time Squire - Piccadilly Cirkus som lockar.



Tjeckien/Prag:

Alla dessa kyrkor som ska finnas i Prag, jag har alltid gillat kyrkor. Jag vet inte varför faktiskt, eftersom jag absolut fullkomligt hatar kyrkogårdar, jag är rädd för att vara där även på dagtid. Annars verkar S:t Veitskatedralen vara mäktig, har ju läst om den massor eftersom det är Prags symbol så att säga. Karlovo namesti sägs vara Prags egna Central Park, något man bara måste kolla in!



Italien/Rom:

När man tänker på Rom, då tänker man nästan automatiskt på Colosseum och dit vill jag sjukt gärna åka! Det är ju en symbol för staden, så det är självklart man ska dit. Petersplatsen/peterskyrkan måste jag åka till, en av världens mäktigaste kyrkor så självklart ska jag dit! Spanska trappan och Piazza Spagna vill jag också jättegärna till, känner till det stället via Top Model faktiskt haha, när de hade en photoshoot där. Men ja, verkar häftigt som fan!




Hoppas nu att ni vill hjälpa mig att lösa denna konflikten i mitt huvud! Vill åka till alla ställena, men plånboken säger nej, endast ett! Ni kanske själv har varit i dessa städer och har andra tips på sevärdheter, shoppingställen eller restauranger? Alla tips är välkomna! Hoppas att ni som inte hört om dessa platserna förut kanske får lite inspiration och vill åka dit så småningom (:


Ni är bäst!

Kommentarer
Postat av: Sanne

Svar: Hmm eftersom jag totalt ÄLSKAR Frankrike och själv vill åka till Moulin Rouge (dock svindyrt) så röstar jag på La France såklart ;)

2008-08-23 @ 10:24:37
URL: http://millie05.blogg.se/
Postat av: Linn

Nej, det har jag inte, men har hört att det ska vara jättebra där :)

2008-08-23 @ 10:54:50
URL: http://linnlouis.blogg.se/
Postat av: Mikaela Kronberg

Hade jag fått välja något av dessa resemål så hade jag velat åka till Italien =) Trevlig dag!

2008-08-23 @ 11:35:18
URL: http://mikaelka.blogg.se/
Postat av: Astrid

Hej. Tyvärr så har jag inte varit utanför Sveriges gränser, men en dröm jag har är att besöka Italien, det bara måste vara helt underbart där. Så jag röstar på Italien, men välj efter ditt eget hjärta. Lycka till!

2008-08-23 @ 11:48:23
URL: http://astridno4.blogg.se/
Postat av: Emma

Rom ! :D

2008-08-23 @ 12:24:29
URL: http://emmanilssonn.blogg.se/
Postat av: Sandra

Oj, det var inte lätt. Tre av min favoritstäder är ju med där haha. Men skulle nog ändå säga Paris. Kanske ska ta med min mamma dit när hon fyller 50?? :)

2008-08-23 @ 12:59:27
URL: http://froggie.blogg.se/
Postat av: Hanna

vad kul med en resa :) när min mamma fyllde 50 i maj så va vi åp rhodos =) jätte mysigt.

hm.. jag har inte varit i dom där städerna faktiskt.. men en kompis tågluffade i sommras och hon besökte rom, paris, lodon, venedig och massa fler. men mest av alla tyckte hon om prag faktiskt. hon sa att de va jätte fint och så är de ju inte så "vanligt" att åka dit som tex åka till paris. det blir lite roligare och mer unikt då? :)

2008-08-23 @ 17:26:20
URL: http://hanybanany.blogg.se/
Postat av: Fia

Har tyvärr inget bra förslag men ha det gott!

2008-08-23 @ 18:43:05
URL: http://norafia.blogg.se/
Postat av: Nina

Jag hade åkt till Rom! Haha! Inte bara för det är Italien men för det är världens vackraste stad och det finns relativt billiga weekendresor dit nu i höst (www.sembo.se), med både hotell, flyg och rubbet. Vi ska nog själv dit i höst. Alltså mamam och vi :) Pusss

2008-08-24 @ 17:41:44
URL: http://ninakronfors.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Värd att minnas?

E-postadress: (bara jag som ser darling)

URL/Din blogg?:

Speak it out:

Trackback
RSS 2.0